Tankar om stabilitet surfski

Jag får ofta frågor om stabilitet, inte minst vid val av surfskimodell. Delar här med mig av mina tankar i ämnet.

Har nu paddlat surfski ett antal år och skaffat erfarenhet från de mest skilda förutsättningar och paddelvatten *).


Förutsättningarna har varierat mellan 20 m/s, tremetersvågor, "Åreforsen" till stiltje. Har vid dessa tillfällen paddlat en mängd olika surfskifabrikat/-modeller och olika typer av paddlar, det är bakgrunden.

För att detta inte skall bli en lång uppsats tar jag nu kortversionen med de mest grundläggande faktorerna.

VATTNET

Gällande stabilitet är det väldigt stor skillnad att paddla på platt/lugnt vatten jämfört mot i vågor. Jag har inga problem att hantera den mest ranka elitsurfskin på platt vatten men har stora problem i jobbig sjö.


Jobbig sjö för mig är typ brytande sidvågor, stora oregelbundna dyningar/vågor som kommer från olika håll, kraftig spegelsjö från land. Regelbundna vågor som kommer rakt framifrån eller rakt bakifrån är normalt inga större problem. Långa vågor/dyningar är som regel enklare att hantera än kortare (krabbare) vågor.

Forspaddling som tex. vid Åre Extreme Challenge är ett kapitel för sig men får nog också betraktas som "jobbig sjö" där vågorna/strömmarna stundtals kommer från en mängd olika håll :-). Start från strand i stora vågor ställer också krav på bra balans och teknik.


SURFSKIN

Bredd: En bred surfski är som huvudregel mer stabil än en smalare. Grovt brukar jag dela i surfskis i tre grupper: Breda/stadiga ca 56-50 cm, Medel/intermediate ca 49-45 cm, Elit ca 44-42 cm. Sedan beror det på var bredden sitter, ovan eller under vattenlinjen samt skrovformen.


Skrovform: Grovt finns det Rundformade skrov och U-formade/plattare skrov. Som regel är ett Rundformat skrov mer rankt än ett U-format/platt skrov. Man talar även om Initial stabilitet (dvs känslan direkt då man sitter i kajaken) och Slutstabilitet (dvs ett läge när det lutar men då det börjar ta stopp).

Vikt: En tung (eller tungt lastad) surfski är mer stabil än en lätt.

Sittbrunnen: En djup sittbrunn (med sitsens botten nära skrovet) är mer stabil än en upphöjd sits. (Däremot rent paddeltekniskt sitter du normalt bättre i en något högre sits). Sitthöjden går att justera uppåt med pads/liggunderlag.
En bred/vid sittbrunn där du inte har kontakt med sidorna gör dig mer rank än när du sitter tight. En för vid sittbrunn kan göras smalare med pads/liggunderlag.


PADDELN/TEKNIK

Paddelföring: En hög paddelföring (vertikalt) gör dig mer rank än en låg.

Paddel: En kortare paddel är normalt mer stabil än en lång då den möjliggör en lägre mer kompakt teknik. Ett platt blad är stadigare än ett skålat. Ett större blad kan ge mer stöd i vattnet men kan vara mer instabilt pga vindfånget.


Snabba tag: Korta snabba paddeltag ger bättre stabilitet än långa tunga drag.

Stödtag: Ligger du stilla eller tappar balansen vid paddling är det bra att kunna ta ett stödtag med paddeln. Det innebär i princip att du trycker (eller slår) paddelbladets baksida mot vattnet som stöd. Inget du skall göra allför ofta om du vill paddla fort.

Sittställning: Spänner du dig blir du mer rank mot om du är avslappnad. En rak upprätt sittposition är att rekommendera men du blir mer stabil om du lutar dig bakåt.


Knävinkel: Ett långt framskjutet fotstöd med rakare ben och sänkta knän ökar stabiliteten mot höga knän (däremot försämras tekniken och benarbete vid alltför raka ben).

Benen ut: Känner du dig instabil, direkt vid istigning, efter en "re entry" eller att du vill ta en paus, fäll ut bägge benen gränsle på var sida om surfskin.


Hoppas att du med dessa tips har fått lite nya knappar att skruva på för att öka din stabilitet.

Bör här även nämna att en lång person (allt annat lika) som regel har något sämre stabilitet än en kort. Ganska logiskt då tyngdpunkten normalt är lägre hos kortare personer. Denna parameter är dock rätt svår att själv göra någonting åt :-).

Som de flesta förstår är det ingen större vits (om du vill paddla fort) att sitta i en snabb men för rank surfski som du inte behärskar (vinglar, tvingas ta stödtag, tippar) mot att paddla en surfski som du känner dig trygg i, har stabilitet och kan paddla/driva på hela tiden. Samtidigt är det många gånger kul att paddla en snabb lite för rank surfski, som utmaning och för att utvecklas.

Avslutningsvis så vill jag säga att mycket av upplevd instabilitet sitter i det egna huvudet. Det gäller att flytta gränser, slappna av och ju mer du tränar ju bättre blir du :-)


Lycka till!



*) Ställen jag paddlat surfski på är: Sydafrika, Tahiti, Nya Zeeland, Portugal, Madeira, Spanien (Medelhavet), Lanzarote, Öresund, Skälderviken, Kungsbackafjorden, Kalmarsund, Bråviken, Grisslehamn, Nynäshamn, Stockholms skärgård, Mälaren, "Åreforsen" mm.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar